Čínská pravidla v českých halách

Na letošní zimu a jaro jsou v kalendáři naplánovány dva volné indoor závody, u kterých pořadatelé uvádějí, že se pojedou podle “čínských pravidel”. Jedná se o upravenou verzi open-free pravidel tak, jak byla použita při loňské premiéře UCI Urban Cycling Championship v Číně. Česká pravidla cyklotrialu sice “bodování typu open” popisují, ale ve variantě používané UCI na soutěžích národních týmů. V Číně 2017 se však bodovalo trochu jinak a stejně tak se bude bodovat i letos v halách v Olomouci a v Prusicích…

Trať odpovídá klasické sekci na cyklotrial. Startovní čára, cílová čára, mezi nimi překážky a branky. Žádné “zóny” ani “úseky” jako v týmové soutěži. Na průjezd sekce jsou dvě minuty. Při jízdě jezdec dostává v celém úseku (tedy i mimo branky) standardní trestné body za doteky překážky / země, za šlápnutí nohou, za pády nebo za překročení časového limitu – přesně tak, jak jsme zvyklí z Českého poháru a z Youth Games. Po dosažení pěti bodů musí jezdec sekci opustit, ale dosud nasbírané bonusové body (viz dále) mu zůstávají.

Branky jsou očíslovány vzestupně od jedničky do šestky (v sekci je tedy šest branek). Jezdec je musí projet v tomto pořadí, žádnou nesmí vynechat. Zvláštností je, že některé branky mohou být “sdružené” a očíslované například “2A”, “2B”, “2C” – v takovémto případě se za správný průjezd brankou “2” počítá až projetí všech těchto dílčích branek “A”, “B” a “C”.

Za čistý průjezd branky si jezdec připíše 10 bonusových bodů. Čistě znamená, že v brance nesmí šlápnout, škrtnout pedálem, ližinou a tak dále. U sdružené branky musí čistě projet celý úsek mezi první a poslední dílčí brankou. Po poslední brance pak – nemá-li už pět trestných – dojede za cílovou čáru sekce a tam jízdu ukončí.

Ze sekce si tedy na bodovací kartě odváží zapsaný jednak počet trestných bodů (0 až 5), jednak počet bonusových bodů (0 až 60). Ve výsledkové listině jsou pak jezdci seřazeni podle počtu bonusových bodů – vítězí ten, kdo jich má nejvíc. Při rovnosti bonusů rozhodují o pořadí body trestné (se všemi sekundárními kritérii, která známe z klasického bodování, tedy více nul, více jedniček atd).

Každá kategorie má svou barvu šipek – poussini tedy jedou bílé branky, benjamini modré, kadeti červené a tak dále. Do cizích branek nesmí. U oranžové kategorie promesa budou, stejně jako v českých Youth Games, tolerovány při průjezdu branek doteky pedálem a ližinou.

Shrnutí

  • všechny branky mají stejnou bodovou hodnostu (10 bonusových bodů)
  • jezdec si nevolí obtížnost podle chuti jako v týmovce, ale jede jen svou barvu podle kategorie
  • při 5 trestných bodech jdete ze sekce, bonusy vám zůstanou
  • počet sekcí a počet kol odpovídá klasickému závodu
  • vyhrává jezdec s nejvíce nasbíranými bonusy
  • systém je spravedlivější v tom, že rozlišuje, jestli jezdec vypadl na první brance nebo až na poslední

Příklady

Jezdec Lukáš vjede do sekce, branku č. 1 projíždí čistě (+10 B), na nájezdu k brance č.2 se sice dotkne pedálem (1 TB), ale samotnou branku č. 2 projede čistě (+10 B), branky č. 3 a č. 4 dá také čistě (+10 B + 10 B) a v brance č. 5 spadne (5 TB). Do bodovací karty mu proto rozhodčí píše celkem +40 Bonusů a 5 Trestných Bodů.

Jezdec Martin vjíždí do sekce, branku č. 1 a č. 2 projíždí čistě (+10 B + 10 B), v brance č. 3 si šlápne (+0 B, 1 TB), v brance č. 4 škrtne pedálem (+0 B, +1 TB) , v brance č. 5 opět šlápne (+0 B, +1 TB), ale branku č. 6 už projíždí čistě (+10 B). Celkem si tedy z této sekce odváží +30 Bonusů a 3 Trestné Body.

Jezdec David spadl hned na první brance, má tak +0 Bonusů a 5 Trestných Bodů.

4 komentáře u „Čínská pravidla v českých halách“

  1. Z mého pohledu je to výborná zpráva. Rád bych, aby se tak bodovala celá sezóna. Zvlášť pro ty, co v různých kategoriích začínají a sbírají samé pětky je to parádní motivace. Můžou mít aspoň nějaké body.

    1. Uvidíme, kam se budou vyvíjet pravidla UCI – pokud zavedou toto bodování i na ostatních soutěžích, nejen na MS, změní se ve stejném duchu i česká pravidla.

  2. Ahojky
    Když, čtu tyto pravidla, napadá mě příklad.Jezdec vjede do zdruzene branky, třeba 1a a šlápne. Musí projet zbývající branky 1b a 1c.? Nebo je už může vynechat a jet do branky 2a. Podle mého,by měl projet všechny branky,jinak by přece vynechal překážky na trati.Ale zase se bude zdržovat a nemusí to stihnout.Ta branka c.1 mu už ale bonusy nedá.Prosim o vysvětlení.dekuji s Tomáš Pochtiol.

    1. Správně. Jezdec musí projet VŠECHNY branky, žádnou nesmí vynechat – tedy i u sdružené branky musí dojet všechny její části. Bonusové body mu to sice už skutečně nepřinese, ale stále zde může sbírat trestné body 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *